• Gutes Vorbild für Berlin und Insterburg

    "...Ende Oktober wurde im Schneidemühl [Piła], der früheren Hauptstadt der Grenzmark Posen-Westpreußen, die Dachsanierung des dortigen Rundlokschuppens abgeschlossen... Mit diesem ersten Schritt ist den Polen etwas gelungen, wovon Denkmalschützer in Deutschland und Russland bislang träumen", schreibt die "Preußische Allgemeine Zeitung" in ihrer Ausgabe vom 1.Dezember 2017. In Deutschland gab es 25 dieser Bauwerke, nun rotten die letzten beiden in Berlin vor sich hin: wir berichteten.
    Während in Pankow-Heinersdorf der Investor Krieger den Abriss des Lokschuppens plant, der Baustadtrat auf die Sanierung pocht, und beide einander blockieren, wird die Halle in Berlin-Rummelsburg der ICE-Triebwagenhalle weichen und ganz oder in Teilen nach Wittenberge transferiert werden. Zu Insterburg wiederum ist der Rundlokschuppen eine private Autoreparaturwerkstatt, ihre Restaurierung folglich auch rein privat, und hänge an den Finanzen...

    Die nun zum erfolgreichen Zwischenergebnis gekommenen Arbeiten wurden vom Schneidemühler Verein "Okrąglak" begleitet.

    Wzór dla Berlina i Czerniachowska

    Pod koniec października w Pile (dawnym Shneidemühle sсtolicy Marchii Granicznej Poznańsko-Zachodniopruskiej) zakończył się remont odtwarzający dach tamtejszej okrągłej powozowni. Polacy tutaj zdążyli z tym o czym konserwatorzy zabytków w Niemczech i Rosji mogą tylko pomarzyć - i jest to tylko pierwszy z wyznaczonych sobie celów. — pisze "Pruska powszechna gazeta" w wydaniu z 1 grudnia 2017 roku. Niegdyś takich konstrukcji w Prusach było 25 — zachowała się tylko para. W dosłownym stanie upadku stoją tylko w Berlinie: na stronach tych znajdziecie o nich więcej informacji. Panków sam siebie zablokował: inwestor Krieger dąży do demontażu parowozowni, natomiast urząd architektury dąży do restauracji obiektu. Rummelsburg przesądzony: na jego miejscu powstanie hangar kolei dużej prędkości, a okrągła konstrukcja w pełni lub częściowo deklarują wywieźć do Wittenbergu. Czernichowska okrągła parowozownia została budynkiem prywatnego warsztatu samochodowego i jest restaurowana środkami własnymi właściciela.

    Teraz z powodzeniem zakończony etap prac w Pile od wielu lat towarzyszy lokalna społeczność "Okronglak".

    Образец для Берлина и Черняховска

    "...В конце октября в Пиле, бывшем Шнейдемюле, столице провинции Познань-Западная Пруссия, завершился восстановительный ремонт крыши тамошнего циркульного депо... Поляки тут преуспели в том, о чём охранители памятников в Германии и России могут лишь мечтать — и это лишь первый из намеченных ими шагов!", пишет "Прусская всеобщая газета" в выпуске от 1 декабря 2017. Некогда в Германии таких построек было 25 — осталась лишь пара. В совершеннейшем упадке стоят они в Берлине: на этих страницах вы найдёте много сообщений о них.
    Панков самоблокирован: инвестор Кригер идёт на снос локомотивного депо, управление строительства выступает за реставрацию. Руммельсбург обречён: на его месте возведут ангар ВСМ, а купольные конструкции, полностью или частично, обещают свезти в Виттенберге. Черняховское циркульное депо стало домом частной автомастерской, частным образом и реставрируется из этой мастерской прибытков...

    Ныне успешно завершённый этап работ в Пиле уже многие годы сопровождается местным обществом "Окронгляк".

    • Kommentare
    • Komentarze
    • Комментарии